توضیح

خواص درمانی روغن دانه انار

خواص درمانی روغن دانه انار

مصرف انار غیر از جنبه خوراکی آن ، از دیدگاه دارویی و اثرات درمانی نیز قابل ملاحظه است.

 

این میوه دارای مواد شیمیایی بسیاری است که در مبارزه با تصلب شرائین ، آماس سرطان و همچنین در کند کردن واکنشهای پیر شدن سلولها (Cellular aging process) مؤثر میباشد.

 

برخی مواد شیمیائی موجود در این گیاه عبارت است از:

 

Pelletierine , Methylisopelletierine , Usopelletierine , Pseudopelletierine

 

تانن ها و فلاوونوئیدها: گروهی از این ترکیبات آنتی اکسیدانهای هستند که در روغن انار یافت میشوند و بنظر میرسد از بدن در مقابل بیماریهای قلبی محافظت میکنند.

 

در طول دو دهه گذشته پژوهشگران ثابت کرده اند که متابولیتهای مضر فرعی حاصل از اکسیداسیون که نتیجه واکنشهای طبیعی بدن هستند و به وسیله مصرف چربی های اکسید شده مواد غذایی ایجاد میشوند، در گسترش تصلب شرائین و در واکنشهای پیر شدن سلولها و سرطان شرکت دارند.

 

دانشمندان روغن سرد حاصل از فشردن سرد دانه های انار را مطالعه کرده و از آن بطور شیمیائی فلاوونوئیدها را استخراج کردند.

 

زیرا هدف تعیین فعالیت آنتی اکسیدانی این مواد بود. به این منظور قدرت آنها را در خنثی کردن مواد اکسید کننده در لوله های آزمایش سنجیدند.

 

یافته های آنها نشان داد فلاوونوئیدهای موجود، در مبارزه علیه اکسیداسیون قوی هستند. البتهمحققین مطمئن نیستند کدام ماده شیمیائی در انار دقیقاً اثر آنتی اکسیدانی دارد. تنها گمان میکنند که این خاصیت بیشتر ناشی از فعالیت فلاوونوئیدها میباشد.

 

روغن دانه انار (Pomegranate seed oil) ممانعت کننده قوی آنزیمهای ایجاد کننده آماس و دارای مقادیر فراوانی از یک اسید چرب یگانه به نام Punicic acid میباشد. که در روغن دانه انار منحصر به فرد است.

 

 

 

ادامه مطالعات نشان داد آب انار تخمیر نشده و خاصیت آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت به انگوردارد. البته دانشمندان خاطر نشان کرده اند که اثرات درمانی آب انار یا روغن دانه آن تنها از مصرف مرتب آنها در زمان طولانی به دست میاید.

 

 

 

در مطالعه دیگری که در رابطه با فواید درمانی انار بر روی موشها و انسان انجام شد، مشخص کردید آب انار میتواند به کاهش برخی فاکتورهای اصلی ریسک بیماریهای قلبی کمک کند.

 

 آب انار و روغن دانه انار حاصل از Cold-Press فعالیت آنتی اکسیدانی قوی دارند، شدت این فعالیت بیش از شراب قرمز و چای سبز و برابر با BHA یا butylated hydroxy anisole میباشد.

 

 پلی فنلهای دانه انار با خاصیت آنتی اکسیدانی قوی اثرات قلبی-عروقی و همچنین خواص ضد التهاب دارند.

 

مطالعه دیگری در هند در مورد فعالیتهای ضد میکروبی دانه های انار نشان داده است این دانه ها دارای فعالیت قوی ضد میکروبی در مقابل میکروارگانیسمهای مانند باسیلوس ، سوبتلیس ، اشرشیاکلی و ساکارومیسس سرویسسه هستند.

 

 

در تاريخ ۱۲/آذر/۱۳۹۱ دیدگاه‌ها خاموش برچسب ها :

نوشته شده توسط admin

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی علوم و صنایع غذایی

وبسایت

دیدگاه ها غیر فعال شده اند

حق نشر © انتشار نوشته هاي اين وبگاه در سايت ها و نشريات تنها با ذکر نام و درج لينک مجاز است. تماس با ما info@foodscience.ir
طراحي شده توسط ميلاد دهقان عضو گروه رویین