توضیح

تغذیه و سلامتی

تغذیه و سلامتی

 


خواص میوه ها



انگور


انگور و درمان التهاب معده و روده‌


انگور شامل ویتامین‌های آ، ب و ث و نیز دارای مقداری منیزیم، کلسیم، آهن،‌ فسفر، پتاسیم و آلبومین است‌. کارشناسان تغذیه معتقدند انگور میوه بسیار مفیدی است که خاصیت قلیایی دارد و باعث قلیایی شدن خون می‌شود. از این لحاظ هر یک کیلوی آن معادل یک لیتر آب معدنی است، به علت وجود مواد قندی زیاد انرژی‌زاست و حرارت بدن را تامین می‌کند.


امروزه در طب درمان‌های طبیعی از رژیم‌های مختلف انگور استفاده می‌کنند. همچنین این میوه را برای درمان بیماری‌های یبوست،‌ عوارض رماتیسم، کم‌خونی و حتی پیشگیری از سرطان سودمند می‌دانند‌.


یکی از خواص انگور، صاف‌کننده و مولد خون بودن آن است‌. انگور قند خون را نیز تنظیم می‌کند. به علاوه انگور قرمز برای تصفیه خون و خونسازی از انگور سبز هم بهتر است. البته افرادی که قند خون پایین دارند، می‌توانند از انگور بهره زیادی ببرند‌.


انگور یکی از میوه‌های ضدسرطان شناخته شده است و این به خاطر خواص ضدعفونی‌کنندگی آن است‌. افرادی که در دوره نقاهت یک بیماری هستند یا ضعف عمومی ‌بدن دارند و در نتیجه قدرت دفاعی بدن آنها کم شده است، سعی کنند از انگور به مقدار زیادی استفاده کنند.


انگور پتاسیم زیادی دارد که به جبران ضعف بدن کمک می‌کند. به علت داشتن پتاسیم، مقوی قلب و یک داروی موثر برای کم‌خونی است زیرا دارای آهن، منگنز و منزیم بوده و در کنترل فشارخون موثر است. افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلب و اعصاب می‌توانند آب آن را نیز در طی روز بنوشند‌.


انگور برای سلامتی قلب، ریه و کلیه نافع است و به علت داشتن املاح و مواد سلولزی، ملین و مدر بوده و برای مبتلایان به اوره بالای خون (نقرس) مناسب و سازگار است‌ و یبوست که عوارض آن بی‌اشتهایی، نفخ، سردرد،‌ تشنگی مفرط و بدبویی دهان است با خوردن آب انگور تازه برطرف می‌شود‌.


علاوه بر این که انگور در درمان یبوست و التهاب معده و روده‌ها موثر است؛ بسیار مقوی و مغذی است، خون را تصفیه، سینه و ریه را صاف و تمیز می‌کند. انگور همچنین در درمان سل ریوی و سیاه سرفه موثر است و برای درمان اسهال خونی از انگور استفاده می‌شود. همچنین برای درمان نقرس بسیار مفید است. افرادی که معده ضعیف دارند باید انگور را بدون پوست بخورند زیرا پوست آن دیرهضم بوده و موجب دل درد، نفخ و عوارض دیگر می‌شود.


  انگور خشک شده که همه به نام کشمش می شناسند، قرن ها پیش به وجود آمده است… کشمش در ایران و مصر در ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد، تولید شده بود.  



۱- کشمش، میوه خشک مغذی است و مانند دیگر خشکبارها در تمام سال یافت می شود. یک غذای پر انرژی، کم چرب و کم سدیم می باشد. بنابراین برای افرادی که رژیم های کم سدیم را باید رعایت کنند، خوردن کشمش بسیار مفید می باشد.


 ۲- کشمش دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد و از تخریب سلولی جلوگیری می کند.


- کشمش برای سلامت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان نقش مهمی را بر عهده دارد، به همین دلیل مصرف آن برای زنان قبل از یائسگی بسیار مفید است..



۴- منبع خوب ویتامین D و هورمون استروژن می باشد.


 ۵- کشمش باوجودی که شیرین و چسبناک می باشد، بر دندان اثر مخربی ندارد و باعث خرابی دندان نمی شود، حتی می توان گفت این میوه خشک از فساد دندان جلوگیری می کند… کشمش برای سلامت دندان و لثه بسیار مفید می باشد.


  ۶- کشمش منبع خوب ویتامین ها و عناصر مغذی بدن می باشد. عناصر و ویتامین هایی همچون آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین B در کشمش موجود است.


  ۷- کشمش محتوی مقدار زیادی آهن می باشد… ۶۰۰ گرم کشمش، ۹۰ درصد آهن مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می کند. ۱۰۰ گرم کشمش در حدود ۸۸/۱میلی گرم آهن دارد، در حالیکه ۱۰۰ گرم گوشت گاو بین ۴-۲ میلی گرم آهن دارد.


  ۸- کشمش، منبع خوب فیبر، آنتی اکسیدان و همچنین منبع خوب انرژی می باشد.


  ۹- فیبر باعث جلوگیری از سرطان کولون، کمک در جلوگیری از رشد غیر معمول سلول ها، بیماری ها و همچنین کنترل قند خون را می شود.


  ۱۰- کشمش را به گوشت اضافه کنید تا مقدار چربی غذا را کم کند و مقدار فیبر و آهن را افزایش و مقدار سدیم را کاهش دهد.


۱۱- آنتی اکسیدان از پیری و بیماری های حاصله از آن می کاهد.


  ۱۲- کشمش از سرطان جلوگیری می کند.


  ۱۳- کشمش میزان LDL یا کلسترول بد را در خون کم می کند و باعث کاهش بیماری قلبی می گردد.


  ۱۴- اگر به مدت ۴ هفته هر روز کشمش مصرف کنید، آنتی اکسیدان در خون افزایش و کلسترول بد( LDL) کاهش می یابد.


  ۱۵- کشمش موجب کاهش استرس می گردد.


  ۱۶- این میوه خشک باعث عملکرد صحیح رگ های بدن می شود.


  ۱۷- کشمش برای درمان بی نظمی معده و یبوست مصرف می شود. برای جلوگیری از این ناخوشی ها می توانید، ۶-۵ عدد کشمش را خیس کنید و بعد از چند ساعت، آب آن را بنوشید…


  ۱۸- تحقیقات نشان داده است که ورزشکارانی که قبل و در حین ورزش، حدود یک فنجان کشمش مصرف می کنند، بهتر از بقیه سلول های بدن را از آسیب حفظ می کنند.


  ۱۹- کشمش به علت داشتن قند فروکتوز، دارای خاصیت مصرف سریع انرژی و کاهش وزن نیز می باشد.


  ۲۰- کشمش مانند هویج، برای سلامتی چشم نیز خوب است..


  ۲۱- کشمش باعث تقویت اعصاب می شود.


  ۲۲- کشمش، سستی و رخوت را از بدن دور می کند.


  ۲۳- با خوردن کشمش، غضب را از خود دور کنید..


  ۲۴- کشمش موجب از بین رفتن آب اضافی بدن می گردد.


  ۲۵- کشمش، دهان را خوشبو می کند.


  ۲۶- کشمش، اسپاسم یا گرفتگی عضلانی را کم می کند.


  پس از همین حالا، کشمش را به ماست یا سالاد خود اضافه کنید و از خوردن آن لذت برید


 گیاهان دارویی


گیاه یونجه


بررسی ساختار مواد تشکیل دهنده گیاه یونجه یونجه راشیتیسم را درمان می کند.



با بررسی بر روی مواد تشکیل دهنده گیاه یونجه و همچنین بررسی ساختار آن می توان به این نتیجه رسید که این گیاه دارای مقادیر فراوانی پروتئین، کلیسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، سدیم، روی، آهن و مواد دیگری چون اسید فسفریک و آهک می باشد.

 یونجه همچنین دارای مقادیر فراوانی ویتامین های A و B کمپلکس بوده و مقدار ویتامین C آن تقریبا ۴ برابر لیموترش می باشد.

 یونجه به دلیل داشتن انواع ویتامین C و پروتئین ها بهترین غذا برای کودکان بوده و در ساختن استخوان بندی و همچنین درمان راشیتیسم بسیار مفید است.

یادآور می شود، این گیاه در رفع کم خونی، اختلالات کبدی و کاهش وزن بدن بسیار موثر می باشد.


 


 Avicenna Canon Of  Persian , Arabic and English Versions قانون در طب حکیم بوعلی سینا



در تاريخ ۱۲/مهر/۱۳۹۱ دیدگاه‌ها خاموش برچسب ها :

نوشته شده توسط admin

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی علوم و صنایع غذایی

وبسایت

دیدگاه ها غیر فعال شده اند

حق نشر © انتشار نوشته هاي اين وبگاه در سايت ها و نشريات تنها با ذکر نام و درج لينک مجاز است. تماس با ما info@foodscience.ir
طراحي شده توسط ميلاد دهقان عضو گروه رویین